Nachlazení, rýmy a jak na imunitní systém

Nachlazení, rýmy a jak na imunitní systém

 

Podzimní počasí přineslo silné ochlazení a pro náš organismus začalo náročné období, kdy slunečních dnů ubylo, zato přibylo vrstev našeho oblečení.

Abychom byli v tomto období fit, je důležité věnovat pozornost skladbě jídelníčku.

V prvé řadě bychom se měli vyhnout všech ochlazujícím potravinám.  Patří k nim zejména dovážené ovoce, zejména citrusové plody a syrová zelenina, jako jsou rajčata a okurky a od zimních měsíců také paprika.

Naopak vhodnou úpravou zeleniny je vaření, dušení či blanšírování, to vlastně platí všeobecně o úpravě naší stravy.

Ze zeleniny si v této úpravě můžeme dopřávat brokolici, květák, kořenovou zeleninu, červenou řepu, cibuli, česnek, dýně, cukety, lilek, patizony, zelí bílé i červené, kapustu, růžičkovou kapustu, špenát, houby. V syrovém stavu doporučuji používat hojně pažitku, zelenou petrželku, řeřichu, kerblík, různé zelené saláty, jako třeba polníček, čínské zelí, ale velice dobře nám poslouží také sušené bylinky. Můžeme použít kmín, bazalku, koriandr, skořici, hřebíček, kopr, curry, chilli, zázvor

Skutečná vitamínová bomba je klasické kysané zelí, velice dobře prospěje našemu střevnímu traktu a tím také posílí imunitní systém.

Zařadíme mnohem více obilovin, hlavně obilninové kaše. Mezi naše oblíbená patří zejména ovesná, pohanková, špaldová nebo jáhlová kaše, kaše z quinoy, ať již na sladko s přidaným jablíčkem, hruškou či banánem, posypané oříšky, semínky, skořicí, nebo slanou variantou s pórkem, cibulkou, česnekem a dušenou zeleninou. Fantazii se meze nekladou. Mnohem lepší varianta než studený jogurt nebo mléko s cereáliemi.

Z ovoce si vybírejte druhy, které dozrávají u nás, jablka, hrušky, švestky a také ještě i hroznové víno (pouze do konce listopadu).

Vhodné je také sušené ovoce, pokud možno nesířené, které necháme namočené ve vodě a podobně močíme také ořechy, kde je důležité je nechat ve vodě 24 hodin, přičemž vodu měníme. Zbavíme tak ořechy možných plísní a také se aktivují prospěšné látky a jsou lépe stravitelné pro organismus.

Náš organismus nám bude vděčný za každodenní talíř teplé polévky (vývary, zeleninové, luštěninové), které můžeme zařadit také na snídani.

Pro doplnění pitného režimu a pro zahřátí pijeme vlažnou až teplou vodu, černý čaj, zázvorový čaj, vyhneme se zelenému a mátovému čaji, kterým dáme přednost raději v létě, pro jejich ochlazující účinky.

Když se přece jenom stane, že se nachladíme, dostaneme rýmu, kašel a navíc i horečku, o několik osvědčených babských receptů bych se chtěla podělit.

Lípa

Je to velice oblíbená bylinka na nachlazení, zánět průdušek, angínu, podporuje pocení, rozpouští hleny a snižuje dráždění ke kašli.

Čaj připravíme spařením 1 lžíce sušené rostliny horkou vodou a necháme 10-15 min. louhovat. Můžeme jej osladit medem.

Cibule

Na kašel se osvědčila také cibule, nakrájená na drobno, do které přidáme med a dáme do tepla, aby cibule pustila šťávu, propasírujeme a užíváme po lžičce každou hodinu.

Na nachlazení oloupeme cibuli, nakrájíme na kostičky a zalijeme vařící vodou. Po chvíli přecedíme přes cedníček. Sladíme nejlépe medem.

Zázvor

Kořen zázvoru nastrouháme nebo nakrájíme na kousky, zalijeme horkou vodou, přidáme citrón a až čaj trošku zchladne, přidáme med.

Čaj proti nachlazení

50 g sušeného květu heřmánku

50 g sušeného listu jitrocele

50 g sušeného květu lípy

50 g semen fenyklu

Všechny bylinky smícháme a uložíme v dózičce nebo plátěném pytlíku.

Při přípravě čaje přelijeme 1 čajovou lžičku horkou vodou a nechte 10 minut louhovat. Čaj pomáhá při chřipce, kašli a nachlazení.

Dopřejme si více odpočinku a snažme se nepřepínat se emočně, abychom eliminovali rizika nachlazení na minimum.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.